Spillet Brain Training og andre i samme serie er ofte blevet fremhævet som programmer, der kan hjælpe med at træne og udvide den menneskelige hjernes formåen.
I nogle lande har Nintendo endda tilbudt at donere penge fra salget til Alzheimer-forskning for at understrege spillets gavnlige effekt på hjernen.
Men hjernespillenes effekt skal heller ikke overdrives. Det peger en fransk undersøgelse på.
I korte træk viser undersøgelsen blandt 67 10-årige, at der kan hentes lige så meget hjernegymnastik ved at udlevere et stykke papir og en kuglepen end ved at tænde for et "hjerne"-spil.
Forskerne mener, at eleverne får lige så meget - hvis ikke mere - ud af at lave lektier, læse, lave puslespil, løse suduko eller spille brætspil, end at bruge hjernespillene.
Opdelt i grupper viste børnenes resultater, at det stort set var ligegyldigt, om de havde spillet de elektroniske spil end udført traditionelle opgaver i forhold til efterfølgende forbedringer af deres logiske sans, hukommelse og matematiske forståelse.
Det fremgår ikke af undersøgelsen, hvilke aktiviteter børnene følte sig mest underholdt af. Så hvis resultaterne er de samme, så må man formode, at de fleste børn vil foretrække at blive udstyret med en Nintendo DS frem for en suduko-opgave.
Tidligere undersøgelser har dog peget på, at Nintendo-spillene kan have en positiv effekt på børns evne til at regne.