Det smager af forsøg på at skabe et monopol, når Just-Eat.dk presser pizzariaer til at opsige medlemskabet hos andre madportaler.
Sådan lyder anklagen fra madportalerne e-takeaway.dk og Pizza.dk, som nu stævner Just-Eat.dk med et erstatningskrav på i alt 21,8 millioner kroner.
Det skriver Erhvervsbladet.dk.
De to madportaler har gennem en årrække tabt en masse kunder, specielt pizzariaer, til giganten Just-Eat.dk. Stævningerne er to selvstændige, men har samme hovedpåstand om, at giganten har misbrugt sin ledende position på markedet. Just-eat.dk har ifølge konkurrenterne presset pizzarierne til kun at vælge én madportal til at sælge take away igennem. Det er de samme personer, som står bag de to madportaler.
"Stævningerne vedrører fortiden, men også nutiden i og med, at vi er blevet modarbejdet i vores forsøg på at opbygge en omsætning med de kunder, vi havde fået koblet på vores portaler. Det har haft en stor konsekvens for os – og medvirket til store økonomiske tab inden for pizzasegmentet, hvor tæppet blev trukket væk under os, og vi mistede både pizzeriaer og forbrugere," siger direktør i e-takeaway.dk, Thomas Cort Hansen til Erhvervsbladet.
Just-Eat.dk er ikke bekymret over stævningen. Direktør Morten Larsen fortæller, at e-takeaway.dk for to år siden bragte sagen til Konkurrencestyrelsen. Anmeldelsen bragte ikke noget med sig.
Opdateret mandag klokken 17.30:
Ulrich Cort Hansen, partner og bror til Thomas Cort Hansen, oplyser i en mail til ComON, at det er fejlagtigt, at sagen ved Konkurrencestyrelsen ikke bragte noget med sig.
"Just-eat.dk accepterede således ved Konkurrencestyrelsens behandling af sagen under ”frivillig tvang” at fjerne deres punkt 8 i handelsbetingelserne omhandlende konkurrenceklausul og konventionalbod over for pizzeriaerne, herunder fjernede just-eat klausulen om, at pizzariaerne skulle betale DKK 75.000 til just-eat (!) hvis pizzeriaet samarbejdede med andre madportaler på nettet, hvilken klausul just-eat.dk havde anvendt i gennem mange år. Det er netop bl.a. fjernelsen af denne klausul, der nu har gjort markedet frit igen, og det er selvsagt bl.a. selvsamme klausul, der har forårsaget e-takeaway.dk og Pizza.dk´s erstatningskrav mod just-eat," skriver Ulrich Kort Hansen.
I et brev, som ComON har set, skriver Konkurrencestyrelsen, at myndigheden ikke gik videre med sagen, fordi det ville kræve for mange ressourcer, og fordi Just-Eat.dk selv rettede firmaets betingelser.