Den svenske telekoncern Tele2 kommer ud af 2004 med en pæn omsætningsfremgang på 16 procent til i alt 43 milliarder svenske kroner, svarende til 35 milliarder danske kroner, og et overskud før skat på 2,681 milliarder svenske kroner, svarende til 2,2 milliarder danske kroner. Det er en stigning på 73 procent i forhold til året før.
Men kigger man nærmere på Tele2-regnskabet, så fremgår det at det især er på de nye markeder i Øst- og centraleuropa, Rusland og de baltiske lande, at teleselskabet henter omsætningsfremgangen, mens selskabet fortsat er presset på de hjemlige nordiske markeder.
Således fik Tele2 en omsætningsfremgang i Ungarn, Polen, Tyskland, Tjekkiet og Østrig på tilsammen 31 procent i fjerde kvartal af 2004 i forhold til samme kvartal året før. I Rusland og de baltiske lande var fremgangen på 19 procent, mens Tele2 i Norden kun gik to procent frem i omsætning.
Driftsresultatet i Norden faldt samtidig 12 procent til 909 millioner svenske kroner eller 745 millioner danske kroner, mens det tilsvarende resultat i Rusland og de baltiske lande steg med 27 procent.
Den svenske telekoncerns danske datterselskab købte i slutningen af januar Tiscalis danske forretning, men selskabet oplyser ikke danske regnskabstal.