IT-problemer hos VANS-leverandøren KMD har i de forløbne dage skabt problemer for e-fakturasystemet. Kommunerne har oplevet et særdeles trægt it-system, og det har betydet, at udbetaling af penge til de offentlige leverandører har været ramt af forsinkelser.
»Vi har simpelthen haft nogle svartidsproblemer, men de skulle være løst nu - flere af de ramte kunder har henvendt sig til os og fortalt at svartiderne nu er normale igen. Men alt i alt går det godt med den elektroniske fakturering - i løbet af de første 3 dage servicerede vi 3100 bilag hvoraf kun to procent gik galt, og i sidste uge servicerede vi 200.000 bilag, hvoraf også kun to procent gik galt,« siger Birger Krogsgaard fra KMD til ComON.
Birger Krogsgaard fortæller, at en del af årsagen til problemerne skyldes den fleksible start som Finansministeren tillod, men at det er planen at slå systemets valideringskontrol til igen i midten af marts. Det vil gøre det muligt for VANS-operatørerne at identificere afsenderne og dermed kan fejlprocenten reduceres til under 0,1 procent.
Fra den første februar blev det pålagt leverandører til det offentlige at sende deres fakturaer elektronisk.
Systemt med elektroniske fakturaer har været længe undervejs, og leverandørerne har været bekymrede for, om det ville fungere tilfredsstillende. Bekymringen har ikke mindst været begrundet i, at man som leverandør skal påføre sin faktura et unikt EAN-nummer på den offentlige modtager, og at disse numre har været svært tilgængelige.
Finansminister Thor Pedersen besluttede efter et møde med en række erhvervsorganisationer i slutningen af januar at imødekomme bekymringen ved at love en blød overgang, så leverandørerne i en overgangsperiode også ville kunne få deres penge ved at sende en papirfaktura.