Hvis man skal tage Dansk IT og Rambøll Managements "IT i praksis 2005"-rapport for gode varer, så er det temmelig kaotisk ud ude omkring i de kommunale it-afdelinger, som er ved at forberede sammenlægningen af 271 kommunale it-systemer til 98.
Ifølge rapporten, der blev præsenteret i dag, har 30 procent af de kommunale it-chefer ikke en ide om hvad it-omkostningerne i forbindelse med reformen vil løbe op i.
Samtidig er brugen af styringsværktøjer i forbindelse med sammenlægningsprojekterne begrænset. Kun 32 procent af de kommuner der skal sammenlægges bruger således en fælles projektstyringsmodel og kun 12 procent bruger ITIL eller lignende standarder for it-service management.
Kun 34 procent planlægger it-arkitekturen ud fra den øvrige kommunale forretnings strategier og målsætninger. Sagt på jævnt dansk, så tager totredjedele af de kommunale it-afdelinger ikke hensyn til den nye kommunes samlede strategi og målsætninger, når der laves it-projekter.
Migrering af fagsystemer opfattes af kommunerne som den største udfordring ved strukturreformen. Det er der således 74 procent af de adspurgte kommuner der peger på, mens 56 procent peger på opretholdelse af stabil drift som en af de største udfordringer.
IT i Praksis bygger på besvarelser fra 273 virksomheder, heraf 122 af landets største kommuner.