Juraklummen: Effektiv løsning af it-konflikter

Erfaringer fra såvel udlandet som Danmark viser, at mediation er en meget effektiv tvistløsningsform. Dette gør sig især gældende i forhold til mange it-konflikter, hvor parterne i praksis er nødsaget til at fortsætte deres samarbejde, og derfor har behov for fleksible løsninger, skriver Anders Wernblad i juraklummen.

Det er nu blevet muligt at indføje en klausul i kontrakten, der indskriver Danske IT-advokater ("DITA") som organ til at bringe en mediator i forslag, der kan bistå parterne ved løsning af it-retlige tvister.

Ved mediation kan parterne gennem forhandling - assisteret af en uafhængig tredjemand ("mediator") - løse en tvist ad frivillighedens vej, og derved undgå retslige skridt.

Fordelene ved mediation er mange, men umiddelbart skal særligt de relativt lave omkostninger, hurtig afklaring/sagsbehandling samt muligheden for at skræddersy en løsning, der tilfredsstiller begge parters behov og interesser, fremhæves.

Idet de mediatorer, der er tilknyttet DITA - og som DITA derfor kan bringe i forslag som mediatorer - har et indgående kendskab til såvel it-branchen som de kon-flikter, der ofte opstår imellem kunder og leverandører, er der et godt grundlag for en succesfuld mediation og dermed frivillig løsning.

Alle mediatorer, der udpeges af DITA, er i øvrigt advokater, der har gennemført en særlig it-mediatoruddannelse, eller som har en tilsvarende specialistuddannelse indenfor mediation. Ydermere er det en forudsætning for at blive mediator under DITA, at vedkommende har flere års erfaring med it-retlige forhold, herunder ek-sempelvis med udarbejdelse og forhandling af it-kontrakter og løsning af it-retlige konflikter.

Disse særlige forudsætninger til it-relateret kompetence og erfaring er med til øge kvaliteten af mediationen og dermed øge muligheden for at løse den konkrete tvi-st.

Mediationsproceduren

DITA har udarbejdet et regelsæt, der finder anvendelse på mediationer, som gennemføres i DITAs regi. Dette regelsæt betegnes "mediationsprocedure".

En mediationsprocedure i en konkret sag aktiveres ved, at en part indsender en anmodning til DITA om - efter nærmere angivne regler - at bringe en mediator i forslag til at assistere parterne. Såfremt parterne ikke har indføjet en klausul om mediation i kontraktgrundlaget, er modpartens accept af mediation en forudsætning for at bruge at det.

På grundlag af en klausul i kontrakten kan parterne forpligtes til at søge tvisten løst ved mediation forud for evt. retslige skridt. En sådan klausul kan eksempelvis indeholde følgende:

"En part er uberettiget til at søge tvisten løst retsligt eller ved voldgift før parterne har søgt tvisten løst ved mediation. Som minimum har en part pligt til at deltage i det første møde, som mediatoren indkalder til."

Gennem en sådan klausul forpligtes parterne til at møde frem til minimum ét møde, hvorved det sikres, at enhver mulighed for, at parterne selv kan nå til en løsning af konflikten, er udtømt. Det bliver på et sådant første møde ofte klart for mange, at en mediator kan tilføre noget nyt til konfliktens løsning, og en forhandling, som ellers var gået i stå, kan genoptages i et nyt og mere konstruktivt perspektiv.

Inden en mediation påbegyndes, indgår parterne og mediator en såkaldt media-tionsaftale. Denne aftale har til formål at regulere forholdene omkring mediationens gennemførelse, herunder bl.a. mediators rolle, udveksling af oplysninger og mediationens ophør. Tilsvarende sikres der fortrolighed omkring mediationen, således at udvekslede informationer ikke senere vil kunne anvendes som bevis under en retssag, ligesom mediator ikke kan indkaldes til at afgive vidneforkla-ring.

Mediation i fremtiden

Erfaringer fra såvel udlandet som Danmark viser, at mediation er en meget effektiv tvistløsningsform. Dette gør sig især gældende i forhold til mange it-konflikter, hvor parterne i praksis er nødsaget til at fortsætte deres samarbejde, og derfor har behov for fleksible løsninger.

Standardkontrakten for længerevarende it-projekter (K02), der blev offentliggjort i november sidste år, indeholder eksempelvis også en klausul om, at parterne skal søge konflikten løst ved mediation ved en af parterne udpeget mediator. I vejledningen til K02 henvises til forskellige mæglingsorganer, som parterne kan anvende, herunder bl.a. DITA.

Nærmere oplysninger om mediation i DITAs regi, herunder mediationsaftale, procedure samt eksempler på klausuler og vejledende takster for mediation, kan findes på www.it-advokater.dk.

------------
Juraklummen er skrvet af Anders Wernblad, der er partner i Lett Advokatfirma.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere