Med kun 25 dage til at det offentlige skal modtage fakturaer i elektronisk form begynder panikken at indfinde sig. Således kan flere virksomheder eksempelvis ikke gennemskue hvor de finder det såkaldte EAN-nummer, som skal påføres regningen inden den sendes til det offentlige. Det skriver Berlingske Tidende.
EAN-nummeret minder om CPR- eller CVR-nummeret og skal påføres for at kunne identificere den præcise modtager i det offentlige. Men de offentlige myndigheder kan vælge om de kun vil have et EAN-nummer for hele virksomheden, eller om hver afdeling med eget budget skal have sit eget EAN-nummer.
Problemet for virksomhederne er blot, at kun ganske få offentlige myndigheder endnu har gjort EAN-numrene tilgængelige. I landets største kommune, Københavns Kommune, lagde man først i går de i alt 841 EAN-numre ud på kommunens hjemmeside, og hos landets amter er man i det hele taget tilbageholdende med at lægge numrene ud.
»De er nervøse for, at EAN-numrene vil blive misbrugt af svindlere, som vil sende et hav af falske regninger i håbet om, at nogle bliver betalt,« forklarer chefkonsulent Anders Andersen fra Amtsrådsforeningen til Berlingske Tidende.
Hverken Århus Kommune, Ringsted Kommune eller Miljøministeriet kan man på deres hjemmesider ikke finde nogen oplysninger om EAN-numre overhovedet.
1. februar kan offentlige myndigheder nægte at betale en regning, hvis ikke den kommer i elektronisk form. Virksomheder, der ikke kan nå at blive i stand til selv at sende fakturaerne elektronisk kan sende dem til to såkaldte Læs-ind centraler, som scanner regningerne ind og sender dem i det rigtige OIOXML-format til de offentlige myndigheder. Den ene af de to centraler, Post Danmarks Data Scanning, understreger, at virksomhederne både kan sende papirfakturaer og fakturaer i elektronisk form, eksempelvis i pdf-format. Det skal bare aftales med Læs-ind centralen.