3 og Telia mere upopulære end TDC

TDC havde sit navn på på flest klagesager ved Teleankenævnet i 2008. Mobil-kunderne var dog forholdsvist mere utilfredse med 3 og Telia.

Opdateret: Sidste år blev 593 klager over telefoni- eller internetleverandører behandlet ved Teleankenævnet. Det er et nogenlunde konstant tal. Året før blev der behandlet 609 sager.

Det fremgår af Teleankenævnets årsberetning fra 2008.

Det er ikke overraskende TDC, der samlet set har modtaget flest klager i 2008. Det hænger selvfølgelig sammen med, at firmaet også har flest kunder i Danmark. Kigger man nærmere på tallene, er TDC ikke den største synder.

For klager vedrørende mobiltelefoni, hvilket er det mest indklagede område, er 18 sager (Det vil sige 20 procent af alle klager) med TDC som indklagede. Det er præcis det samme antal klager som Telia.

Men tallene skal ses i lyset af, at TDC har dobbelt så mange markedsandele på mobilmarkedet end Telia.

Selskabet 3 må også indkassere en kedelig placering med cirka 17 procent af alle mobilklager (15 ud af 87 sager). Det skal ses i lyset af, at 3 kun havde fem procent af markedsandelene på mobilmarkedet.
(Samtlige 15 klagesager mod 3 vedrører dog både mobiltelefoni og mobilt bredbånd, og på sidstnævnte område har 3 en markedsandel på 54,5).

34 sager vedrørende internetforbindelser blev afgjort i 2008. TDC, der har en markedandel på cirka 55 procent stod for ni af dem (25 procent). Derimod havde de noget mindre selskaber Fullrate og Cybercity 5 klager. Tele2 4 klager.

Klager vedrørende fastnettelefoni tilfaldt primært TDC. Selskabet, der har 80 procent af markedet, fik 50 procent af klagerne. Tele2 og Telia, der hver har 4 procent af markedet, havde henholdsvis 13 og 8 procent af klagerne (henholdsvis 5 og 3 klager).

Kun i 22 procent af sagerne fik forbrugerne medhold. I 35 procent var det teleselskaberne, der vandt. I 34 procent af sagerne blev der indgået forlig. Resten blev afvist.

Overordnet er der i 2008 fleste klager om aftalevilkår, der bliver ændret, eller klager over fortolkningen af eksisterende aftalevilkår. Herefter er klager over regninger og sager om mangler ved det leverede, der er blandt de hyppigste klagesager.

Alle afgørelser fra Teleankenævnet i 2008 er for øvrigt blevet fulgt af de dømte parter.

Opdateret: Artiklen er blevet opdateret med oplysninger om 3s markedsandele - tirsadg 17 marts klokken 11:54.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere