Internet-rejsebureauet Rejsefeber.dk tabte endnu et million-beløb i Danmark i 2003. Men nu skal underskuddet sættes på et fly ud i det blå, og fremtiden skal stå på solskinstimer.
Planen for det lille rejseselskab, der blev født midt i de driftige dotcom-tider, ligger klar på direktørens skrivebord.
»I 2004 vil vi lave et overskud på flere millioner kroner, og de første fire måneder af året viser, at vi er rigtig godt på vej,« fortæller Rejsefebers administrerende direktør Thomas Elsgaard til IT-avisen ComON.
Udsigten til bedre vejr kommer efter det nyligt aflagte årsregnskab, der udover tabet på 1,9 millioner kroner, bød på et stærkt forbedret salg. Salget steg 76 procent og landede på 4,5 millioner kroner. I 2004 skal salget øges med samme procentsats, og antallet af rejsende skal samtidig øges fra 25.000 til 45.000.
Og ifølge direktøren er planen godt på vej til at blive ført ud i livet. De første fire måneder ligger salget 88 procent over den tilsvarende periode i 2003.
»Der har siden sidste år været en tendens til, at der er flere og flere som er begyndt at turde handle på nettet. Og det mærker vi endnu stærkere i øjeblikket, hvor salget stiger meget markant,« forklarer Thomas Elsgaard.
Fremgangen skyldes at den frygt der har været for at at handle online tidligere, er ved at forsvinde, fordi det ikke længere blot er ukendte dotcom-selskaber, som tilbyder deres produkter på nettet.
»Gamle etablerede varemærker som SAS og Sterling er begyndt at bruge internettet som handelsplads, og det smitter i høj grad af på os. Kunderne har stor tillid til at de internationale koncerner, og efter at de er kommet med på nettet, er internethandlen blevet blåstemplet. Tilliden er simpelthen fulgt med de store selskabers entre på markedet,« fortæller Thomas Elsgaard.
Derudover tillægger han også den øgede frihed, der er ved at kunne handle på nettet, samt den rabat man ofte opnår, en del af forklaringen for fremgangen.
Det svenske moderselskab har for nyligt markeret fremgangen for det danske selskab ved at sløjfe den gæld, som datterselskabet havde, og har samtidig skudt yderligere 2,8 millioner kroner i det danske internet-selskab. Ifølge Thomas Elsgaard er pengene ikke øremærket til noget specielt endnu, men skal bruges til at føre ovennævnte strategi ud i livet.
Rejsefeber har i det forgangne år øget sin medarbejderstab fra 11 til 15.