Tro det eller ej. Facebook ejer de billeder, som brugerne lægger ind på deres profiler.
I betingelserne for den sociale netværkstjeneste står der, at Facebook har ret til at anvende alt, inklusive personlige oplysninger, som brugerne lægger på siden, skriver Nyhedsavisen.
»Man giver faktisk Facebook ret til at sælge alt indhold på profilen videre til et helt tredje firma,« forklarer advokat Jesper Langemark fra advokatfirmaet Bender von Haller Dragsted, der er specialiseret i it-ret, til Nyhedsavisen.
Facebook vil for eksempel kunne lave reklamer, hvor folks
feriebilleder er benyttet.
Ifølge dansk lovgivning, skal det dog tydeligt fremgå, hvad brugere stiller til rådighed, og hvordan det skal benyttes. Ellers gælder samtykket ikke.
»Den danske persondatalov siger dog, at man kun kan give samtykke til, at andre benytter ens - Så for danske brugere er samtykket, man giver, ikke gyldigt, hvis persondataloven gælder her. Men spørgsmålet er, hvad man kan gøre ved
det,« siger Jesper Langemark.
Derfor skal brugerne grundigt overveje, hvad de lægger ud på siden.
Facebook fortæller dog, at firmaet ingen planer har om at udnytte folks private billeder.
»Vi har aldrig givet vores brugeres oplysninger til andre firmaer, og det har vi heller ingen intentioner om at gøre,« har talsmand for Facebook Chris Hughes tidligere sagt.