De danske spiludviklere fra GuppyWorks mener at have en god sag. I dag skabes der hvert år tusindevis af computerspil målrettet drenge, mens piger må nøjes med et fåtal. Det har skabt et hulrum på spilmarkedet.
Den idé tror Vækstfonden og Syddansk Venture så meget på, at de har investeret 10 millioner kroner i spilfirmaet, og
det giver nu GuppyWorks muligheden for at udvikle et online-computerspil. Det er samme type spil som det kendte World of Warcraft, men er blot henvendt til ældre piger.
»Selv om man kalder computerspillet for et nyt medie, så er det en konservativ branche, som er præget af mænd og drenge,« siger direktør Per Rosendal fra GuppyWorks.
Men der er forskel på piger og drenge, når de spiller computer.
»Hvis man skal helt op i helikopterperspektiv, så er drenge mere målorienteret, mens piger er procesorienterede,« mener Per Rosendal.
Han forklarer, at piger gerne vil spille computerspil, mens de er yngre. Når de så bliver ældre, falder de fra.
For at holde fast på pigerne, vil de danske spiludviklere skabe et computerspil, hvor det sociale samvær er i centrum.
»Andreas Møller, der er partner i firmaet, har udviklet en kunstig intelligens, som er ret unik, og som i princippet gør computerskabte mennesker i stand til at efterligne menneskelig adfærd,« beretter Per Rosendal.
Det er vigtigt at skabe nogle processer i spillet, som tilføjer det menneskelige touch.
»For at det skal give mening at være i en proces og have noget samvær, så kræver det modspil,« mener Per Rosendal.
Det nye spil skal lanceres i slutningen af sommeren 2008.