Går din mobil i stykker under abonnementet, og kniber det med at få teleselskabet til at tage din klage alvorligt inden for rimelig tid, ja, så behøver du ikke at blive bundet yderligere til dit abonnement.
Det viser en ny afgørelse fra Forbrugerklagenævnet.
En kvindelig forbruger havde købt en mobiltelefon inklusiv et seks måneders bindende abonnement hos et teleselskab. Efter en måned kunne telefonen ikke tænde, og da forbrugeren klagede over problemet, blev fejlen repareret.
Men fire måneder senere var den gal igen med det samme problem. Forbrugeren henvendte sig denne gang telefonisk til selskabet og bad om at få sine penge tilbage fra teleselskabet. Selskabet bad kvinden om at sende en klage til reklamationsafdelingen.
Så sendte hun et anbefalet brev til den butik, hvor hun havde købt telefonen og bad dem om at få sine penge igen. Samtidig ønskede hun at blive løst fra sin abonnementsaftale.
Men der skulle gå godt en måned, før hun fik brevet retur. Klagen skulle sendes til en anden adresse, hvilket hun så gjorde. En måned senere afviste forretningen kvindens krav om ophævelse af købet og opsigelse af abonnementet.
Først efter at have bragt sin klage til Forbrugerklagenævnet kom der skred i sagen. Klagenævnet besluttede, at forbrugeren have ret til at få sine penge tilbage for telefonen og at hæve abonnementet med virkning fra det tidspunkt, hvor hun havde bedt om at få pengene tilbage for telefonen og blive løst fra abonnementet.
Hun blev derimod ikke fritaget for at betale abonnement for den periode, der lå før ophævelsen, hvor hun faktisk havde kunnet bruge telefonen og abonnementet.