På sin årskonference i den finske hovedstad Helsinki meddelte mobil-giganten Nokia, at selskabets nuværende markedsandel på 28,9 pct. skal øges til 40 pct. Nokia forventer at den største vækst vil ske på det asiatiske marked, især i Indien, men også i Europa vil mobiltelefonen fortsætte sin fremmarch på bekostning af fastnet-telefonen.
»Markedet for mobile enheder er inde i en sund vækst og vil fortsætte med at vokse - vores mål er en global markedsandel på 40 pct.,« sagde Nokia-chef Jorma Ollila.
Men udviklingen går dog den anden vej. Ifølge analysefirmaet Gartner er Nokias markedsandel faldet fra 34,6 pct. i fjerde kvartal 2003 til 28,9 pct. i de første tre måneder af det indeværende år.
På andenpladsen kommer Motorola, som er gået frem fra 14,7 pct. til 16,4 pct., fulgt af Samsung, Siemens og Sony Ericsson.
I det sidste år er det globale mobiltelefon-salg steget med 34 pct., og Gartner forventer at salget i 2004 vil runde 600 millioner enheder.
Nokia brugte sin årskonference i Helsinki til at præsentere fem nye mobiltelefon-modeller, deriblandt den hidtil mindste UMTS-telefon og en sammenklappelig smartphone. Telefonerne kommer på markedet mod slutningen af året.