Hvornår trådte loven i kraft og præcis hvornår kom den bekendtgørelse, der lukkede det lukrative skattehul? Sådanne spørgsmål kan have afgørende betydning for om en person kan dømmes for en forseelse eller blot muligheden for at følge en lovs gang gennem systemet. Men en fejl i Folketingets nye it-system betyder at mange love, bekendtgørelser, ministertaler og lignende papirer i det lovgivende arbejde får forkerte vedtagelsesdatoer.
»Det er korrekt, at der er et problem. Det skyldes at vi ligger og eksporterer dokumenterne til lovdatabasen Retsinfo. Hvis dokumenterne først sendes tilbage dagen efter eller flere dage efter, så er det den dato, der kommer på når dokumentet bliver lagt på vores hjemmeside,« forklarer it-udviklingschef Liselotte Astrup fra Folketinget til IT-avisen ComON.
Folketingets nye elektroniske dokumenthåndteringssystem, Tingdok, blev taget i brug ved folketingsårets start 4. oktober sidste år sammen med tingets nye websystem, der blandt andet gør det muligt at abonnere på nye dokumenter fra bestemte udvalg eller lignende.
»Vi tog de to systemer i brug samtidigt ved folketingsårets start, og det skulle vi nok ikke have gjort,« siger Liselotte Astrup med henvisning til at der i november sidste år også var problemer med websystemet.
Systemet kunne ikke finde ud af at der skal gå 24 timer fra et dokument bliver tilgængeligt for folketingets medlemmer til det bliver tilgængeligt for offentligheden på hjemmesiden www.ft.dk. Systemet lagde bare dokumenterne ud så snart de var klar. Det betød at offentligheden blev mødt med beskeden "Dette dokument er endnu ikke offentligt tilgængeligt" hver gang man forsøgte at se et dokument, som man netop via det nye abonnementssystem havde fået at vide var kommet.
Fejlen i websystemet er nu rettet og Liselotte Astrup forklarer, at datofejlen er den eneste hurdle der mangler at blive overvundet i forbindelse med indførelsen af de to nye systemer i Folketinget.