Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Industri mangler de danske iværksættere nogle netværk, hvor de kan udveksle erfaringer med andre iværksættere og med etablerede virksomheder. Derfor lancerer Dansk Industri i dag et nyt netværk for iværksættere.
»Nu laver vi et tilbud, hvor vi forsøger at etablere kontakt til etablerede virksomheder, for det er vigtigt at få adgang til kompetencer, der komplementerer ens egne. Erfaring tæller - det sparer en for faldgruber - og det viser sig på bundlinien,« siger DI's chef for mindre og mellemstore virksomheder og entrepeneurship, Tina Donnerberg, til ComON.
Undersøgelsen fra Dansk Industri er baseret på besvarelser fra 76 virksomheder, der har været en del af et pilot-iværksætternetværk i DI. 71 procent af virksomhederne savner netværk med etablerede virksomheder, 56 procent savner hjælp til markedsanalyse, 54 procent savner erfaringsudveksling om at starte egen virksomhed, 44 procent savner netværk med andre iværksættere og 44 procent savner bedre rådgivning om udarbejdelse af forretningsplan.
Hos Dansk Industri har man valgt at begrænse adgangen til det nye netværk, så man prioriterer de mest ambitiøse iværksætter-virksomheder
»Vi har lagt nogle begrænsninger ind, for hvem der kan være medlemmer, for der, hvor vi kan være relevante, er for de iværksættere, der har ambitioner om vækst og om at komme ud over en hjemmemarkedsplatform,« siger Tina Donnerberg.
Den øgede indsats for iværksættere blev skudt i gang af DI's formand - Henning Dyremose - på DI's årsdag den 29. september 2005.