På konferencen SXSW, der foregår i Austin i disse dage, har Gmail-udviklere stillet op til en regulær spørgerunde om Gmail. Det har resulteret i et indblik i kommende funktioner og et generelt indblik i udviklernes overvejelser.
En udvikler kunne for eksempel fortælle, at der bliver eksperimenteret med at lægge færre men mere relevante reklamer i gratisversionen af Gmail. Det skyldes, at Google faktisk tjener ”pænt” på den nuværende mængde reklamer, og at mailtjenesten i store træk løber rundt økonomisk.
Et andet tema, der står højt på agendaen i Gmail-bunkeren er fart. Gmail-udvikleren Jonathan Perlow indrømmede, at især de mest flittige brugere med meget post kan opleve langsomme svartider, og det skal der rettes op på. Selv om Gmail løbende tilføjes flere funktioner, så hævder udviklerne, at der aldrig tilføjes nye funktioner på bekostning af hastighed. Nye funktioner bliver kun indlemmet, hvis deres påvirkning på hastigheden er minimal.
Det kom også frem, at Gmail faktisk vokser hurtigere uden for USA. I Nordamerika er Gmail stadig bag Hotmail og Yahoo i udbredelse. Men i Indien er Gmail den absolutte topscorer. Det kan være med til at rokke ved den traditionelle tankegang, hvor amerikanerne får nye tjenester først. For eksempel er Google ved at gøre det gratis at konvertere chat-beskeder i Google Chat til gratis sms-beskeder i Ghana, fordi sms-beskeder er den absolutte mest populære kommunikationsform i det afrikanske land.
Ingen direkte adgang
Udviklerne blev også tvunget til at forholde sig til den klodsede introduction af Google Buzz. Tjenesten dukkede pludselig op i manges indbakke, og det var uklart, om der var tale om privat eller offentlig kommunikation.
Product Manager Todd Jackson indrømmede, at udviklerne måske nok havde undervurderet omverdenens reaktion. Det kan til dels skyldes, at Buzz kun blev betatestet internt hos Google. Betatesterne havde ikke den samme irritation over, at deres kontaktpersoner fra mailtjenesten blev blandet sammen med den mere offentlige Buzz-liste, da det grundlæggende var de samme kontaktpersoner på begge lister.
Buzz er dog langt fra sendt i skammekrogen. Google arbejder på en logisk integration af Buzz i sine erhvervsrettede tjenester, så virksomheder kan få et incitament til at buzze.
Under spørgerunden blev det også afvist, at der kommer en åben udvikleradgang til Gmail. Google vil fortsat gerne se mange tredjepartsprogrammer, der læner sig op af Gmail, men en direkte snabel i Gmails kodekasse kommer ikke på tale.
Udviklerholdet blev også spurgt om Google Wave. Modsat Buzz så lever Wave stadig sit eget separate liv uden for Gmail. Skyldes det, at Google frygter, at Wave vil stjæle markedsandele fra sin søster Gmail?
"Nej, vi vil faktisk hellere kanibalisere på vores egne tjenester end at lade nogle andre gøre det,” sagde Product Manager Todd Jackson med et glimt i øjet.
Han forklarede, at grunden til, at de to tjenester lever hver for sig er, at Wave stadig betegnes som et sandkasse-eksperiment, der kan udvikle sig til fremtidens måde at kommunikere på.
Læs mere om spørgerunden hos Lifehacker. Indblikket i Gmail-laboratoriet kom som sagt ved SXSW-konferencen.