Mobivic mistede tusindvis af kunder

Det hacker-angreb, der ifølge Mobivics egne oplysninger lagde mobilselskabets hjemmeside ned i over uge, har kostet selskabet dyrt. Flere tusinde kunder er forduftet og Mobivic må derudover betale erstatning for 300.000 forgæves opkaldsforsøg.

Da Mobivics it-systemer var nede i hele sidste uge, kunne kunderne stadig ringe til danske numre, men ikke til udlandet.

Men kunderne forsøgte alligevel 300.000 gange at ringe til udlandet, og det måtte de betale opkaldsgebyr for - lige meget om der var forbindelse eller ej.

»Vi vil kompensere samtlige kunder for de forgæves opkaldsforsøg,« lover dirktør Bobby Elahi fra Mobivic.

Opkaldsgebyret er alt efter hvilken zone man ringer til på enten 24 og 50 øre for hvert opkald. Altså skal Mobivic mindst betale 72.000 kroner tilbage til kunderne.

Samtidigt har Mobivic mistet mellem 2000 og 3000 kunder i den uge, hvor man ikke kunne gå ind på hjemmesiden eller ringe til udlandet.

Det kan dog blive en praktisk udfordring at udbetale erstatning. Bobby Elahi lover, at kunder, der har tanket op på internettet, vil få pengene betalt tilbage i løbet af denne eller næste uge, mens det bliver langt sværere at betale tilbage til kunder, der har købt et telekort i en kiosk. Bobby Elahi overvejer dog en løsning, hvor folk kan skrive sig op.

Alene administrationen af tilbagebetalingen vil koste selskabet mellem 30.000 og 40.000 kroner.

Mobivics mareridt startede, da en hacker angiveligt brød ind i Mobivics systemer. Det fik mobilselskabet til at lukke hele systemet ned, indtil IBM-serveren fik to nye firewalls.

»Vi vil ikke udtale os om, hvilken firewall vi har brugt og ikke brugt. Det er ligesom at give nøglen væk til en dør, og det kan skade vores sikkerhedsfirmas andre kunder,« forklarer Bobby Elahi.

Men hele sagen har været smertelig for selskabet.

»Ja, det har været en dyr omgang, og jeg håber ikke, det sker igen. Jeg har arbejdet i telekom i 15 år, og jeg har ikke set det ske før, men folk bliver jo ramt i lynet.«

På grund af en mail om en ubetalt regning har der været rygter om, at Mobivic havde økonomiske vanskeligheder, men det afviste Mobivics direktør overfor ComON i sidste uge.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere