Google og Facebook kan for alvor være på vej til at krydse klinger. For hvis vedvarende rygter er sande, så har de to firmaer reelle ønsker om at gnave markedsandele fra hinanden.
Facebook har langsomt sneget sig ind på Googles hjemmebane. Altså søgninger. Det skete med lanceringen af Facebook Open Graph Search. Facebook vil ikke lave en algoritme, der kan overgå Googles, men Facebook kan i stedet lave en søgemaskine, der bruger Facebook-brugere til at finde det mest relevante indhold.
Hjemmesiden AllFacebook har for eksempel lagt mærke til, at der i nogle tilfælde dukker resultater op i Facebook-søgninger, som slet ikke ligger på Facebook. De dukker alene op blandt søgeresultaterne, fordi tilpas mange personer har klikket "ja" til, at de synes om en hjemmeside, artikel eller noget andet web-indhold, hvor Facebooks ”Synes om”-knap er indlejret.
Selv om Facebooks menneskelige redigerede kan konkurrere med Google på nogle fronter, så halter Facebooks erfaringer også på det område.
Facebooks søgeresultater er langt fra overskuelige og simple at læse. Det er et område, som Bing, Google og Yahoo gennem mange år har forfinet. Så der skal tænkes i nye baner, hvis Facebook vil skube til markedsandelene på søgemarkedet.
Som SearchEngineLand skriver:
“Hvis Facebook mener, at de med det her erklærer krig mod Google, så svarer det til, at de har sat en jolle i søen, der skal kæmpe mod Googles armada”.
Google kan også
Mens Facebook forsøger at opsnappe nogle af Googles markedsandele, så er Google på vej til at æde sig ind på Facebooks territorium.
Aktuelle rygter siger, at vi snart skal til at bruge en tjeneste ved navn Google Me. Ifølge jungletrommerne, så er Google Me en direkte konkurrent til Facebook. Altså et socialt netværk. Google har allerede erfaringer på området via Orkut, der dog primært bruges i Sydamerika.
Google har ikke bekræftet den nye tjeneste, men en tidligere chef hos Facebook er overbevist om, at der er noget om snakken. I et spørgeforum har han samlet sin viden og gætterier om Googles planer.
“Google har indset, at Buzz ikke var nok, og at de er nødt til at bygge socialt netværk i fuld størrelse og med mange flere funktioner. De bruger helt sikkert Facebook som skabelon. De har nok troet, at Facebook med tiden ville miste sin popularitet, og at Facebook aldrig ville blive en konkurrent, men Facebooks fremgang er ikke stoppet, og nu er de blevet bange,” skriver den tidligere Facebook-chef Adam D'Angelo.
Hvis Facebook omvendt skal begynde at frygte Googles modoffensiv, så skal Google-udviklerne præsentere nogle gennemarbejdede tjenester, for det er ikke nogen hemmelighed, at ingen af firmaets tidligere sociale tjenester, Buzz, Google Wave og Orkut, er på vej mod verdensdominans.
Men Facebook bliver nødt til at tage notits af den mulige udfordring fra Google. De hundrede millioner af nuværende Gmail-brugere er en skræmmende står brugermasse, som kan blive Google Me-brugere fra dag ét.
Facebook har cirka 400 millioner brugere.