Ifølge analysefirmaet Gartner blev der solgt 156 millioner mobiltelefoner på verdensplan i andet kvartal af 2004 - en stigning på 35 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Nokia indtager en klar førsteplads med 46,4 millioner solgte mobiltelefoner, men selskabets markedsandel er faldet fra 35,6 procent til 29,7 pct. i det sidste år. Tallene er dog en lille forbedring for Nokia i forhold til det foregående kvartal.
På andenpladsen kommer Motorola, som har øget sin markedsandel fra 14,5 til 15,8 procent med 24,63 millioner solgte mobiltelefoner. Samsung er nr. tre med 12,1 pct., mens Siemens med sine 6,9 pct. ligger en smule foran Sony Ericsson med 6,6 pct.
Gartner mener at mange vesteuropæiske mobiltelefon-brugere har brugt chancen for at udskifte telefoner fra 2000 eller 2001 med nye billige modeller med farveskærm og digitalkamera i det seneste år.
Nye tal for det spirende kinesiske marked viser at Motorola har den største markedsandel på 14,2 pct., mens den lokale producent Ningbo Bird, som sidste år lå i spidsen, kun har solgt 3,24 millioner telefoner og dermed er gået tilbage til en fjerdeplads med 9,57 pct. af markedet.