Priserne på bredbånd rasler ned for tiden, og mange steder lokker teleselskaberne med rabat, hvis man samler bredbånd og telefoni. Telia tilbyder nu 50 procent rabat, hvis man samtidig har et mobilabonnement hos selskabet.
Dermed kan man få 1 mbit/s for blot 200 kroner i hele Telias dækningsområde. TDC og Cybercity kræver 299 kroner om måneden for samme hastighed men med en langsommere upload.
»Vi går ud med disse meget agressive priser til vores eksisterende mobilkunder for at holde på dem og for at give loyale kunder en gevinst,« siger Ole Simonsen, som er administrerende direktør for Telia Stofa til Berlingske Business.
Han lægger dog samtidig ikke skjul på, at det også handler om at tiltrække flere kunder.
»Vi har ikke opnået en tilfredsstillende del af bredbåndsmarkedet endnu. Det vil vi forsøge at rette op på,« siger han.
Hos Danske Bank ser analytiker Poul Ernst Jessen Telias udspil som et kraftigt angreb på TDC. TDC har næsten 80 procent af bredbåndskunderne og omkring to millioner mobilkunder. Det vil gøre ondt på den danske gigant, at give tilsvarende rabatter. Især når TDC samtidig skal vise et stort plus for at finansiere, at fem kapitalfonde har købt selskabet.
»Det her gør ondt på TDC. Skal TDC ned i pris, skal de hente en million nye kunder på markedet, alene for at dække tabet, og så mange nye kunder er der langt fra,« siger han til Berlingske Business.
Hos TDC vil man ikke svare igen på de lavere priser på nuværende tidspunkt. Det vil man derimod hos Cybercity.
»Vi er ikke bekymrede, for vores tilbud forudsætter ikke, at man har et mobilabonnement. Men der dukker stadig nye tilbud op, og derfor er det vigtigt, at vi går ud og matcher dem,« siger Henrik Skov, som er markedsdirektør for Cybercity.