Computere og digitalisering bliver ofte fremhævet som universelle vidundermidler til alt mellem himmel og jord. Men når det kommer til undervisning af vores mindste borgere, så er computeren ikke svaret på alle spørgsmål.
Faktisk kan computeren være med til at øge de sociale skel i samfundet. Det mener to amerikanske forskere at have analyseret sig frem til.
Jacob Vigdor og Helen Ladd fra Duke University har kigget nærmere på data fra 150.000 børn i perioden 2000-2005. Børnenes karakterer er blevet holdt op i mod det tidspunkt, hvor deres forældre har fået en computer i hjemmet, og hvilke bredbåndsforbindelser, der har været tilgængelige i området. Med de oplysninger på notesblokken er forskerne kommet frem til nogle overraskende observationer.
For eksempel at de områder, der hurtigst har fået bredbånd og hjemmecomputere, også er de områder hvor karaktererne i engelsk og matematik er faldet mest.
”Og vores resultater antyder også, at man risikerer at forværre børnenes resultater i matematik og læsning ved give alle børn fri adgang til bredbånd og computere - snarere end at forbedre resultaterne,” står der i rapporten.
Den konklusion bygger blandt andet på, at børn i de mindre bemidlede familier ofte vil bruge computeren til spil eller andet tidsfordriv, fordi deres forældre ikke er i stand til at hjælpe dem med at bruge redskaberne konstruktivt i undervisningen. Derfor mener forskerne, at computeradgangen reelt kan gøre de i forvejen udsatte børn dårligere stillet.
Den amerikanske undersøgelses formål var at klarlægge, om man kunne udligne indlærings-forskellene i rige og fattige familier ved at dele gratis computere ud.
I Danmark har regeringen på det seneste forsøgt at sætte ord på fremtidens krav til rammerne i folkeskolerne. I anbefalingerne fra Skolens Rejsehold lyder det stålfast: ”Alle elever skal råde over en bærbar computer.”
Vi ville gerne have bragt det danske rejseholds mening om de amerikanske konklusioner, men havde ikke held til at få en kommentar før deadline.