Pladeselskabet EMI har siden maj solgt musik uden kopibeskyttelse gennem Apples musiktjeneste iTunes, og alt tyder på at det har udviklet sig til en god forretning for selskabet. Salget af Pink Floyds »Dark Side of the Moon« skulle således være vokset med 350 procent efter DRM-beskyttelsen blev fjernet. Men det får ikke konkurrenten Sony BMG til at følge i fodsporene på EMI, skriver digi.no.
»Indtil videre kører vi videre på DRM. Det er alt for mange og vigtige spørgsmål både i forhold til rettigheds-afklaringer og løsninger til at vi kan gå ind på en sådan ordning,« siger adm. direktør Lena Midtveit til digi.no.
Hun tilføjer at pladeselskabet arbejder på at finde løsninger som både tilgodeser forbrugerne og musikernes rettigheder.
»Vi ønsker at finde løsninger hvor ikke alle rettigheder er ophævet, men hvor brugerne kan få maksimale afspilningsmuligheder på enheder uden at musikken skal distribueres frit,« siger Lena Midtveit.