I sine tre år som formand for DAB Danmark har Paul Samsøe flere gange måttet høre at den digitale radio er blevet erklæret død. Men chefen for DR Distribution, der forlader begge poster i næste måned, fastholder at rygtet om DAB's død er stærkt overdrevet. Han henviser til, at udviklingen i dag går så stærkt, at nye platforme kommer til at se forældede ud, allerede inden de rammer butikkerne.
»Allerede før wifi-radioen overhovedet er bredt ud på markedet i Danmark, taler man om, at den er død. Jeg tror, at FM, DAB og Wifi og fremtidige platforme kommer til at distribuere masser af radiotilbud side om side til glæde for lytterne - i én og samme radio, og det kommer både på den korte og den lange bane,« siger Paul Samsøe.
Ifølge tal fra DAB Danmark er antallet af digitale radioer øget fra 130.000 til over 600.000 på to år. Der er nu 90 procent udendørs dækning i Danmark. Men Paul Samsøe erkender, at den første generation af billige DAB-radioer har haft kvalitetsproblemer.
»Som med alt nyt, har DAB markedet også haft kvalitets-problemer i starten. Det siger sig selv, at man for to år siden ikke kunne købe en digital radio af topkvalitet til kr. 3-400,00. Du kan jo heller ikke købe en ny Mercedes til 100.000 kr. Lige nu ser vi kvalitetsradioer - som sidste år kostede omkring tusinde kroner i julehandlen - til det halve, og det gavner salget,« siger Paul Samsøe.
Et andet problem er DAB i bilerne, hvor det stadig kun er meget få nye bilmodeller, der leveres med digital radio. Her skal indsatsen forstærkes i det kommende år.
»Vi vil arbejde med at påvirke den danske autobranche, for når man tænker på det lave prisniveau for DAB-modtagere i relation til det store indholdstilbud på DAB, er det jo helt tosset, at nye biler ikke leveres med en kombineret DAB/FM-radio. Samtidig skal der arbejdes med at realisere udbyggede trafikmeldinger på DAB og lukke de sidste huller i den udendørs mobile dækning,« siger Paul Samsøe.