Elgiganten: DR fordrejer fakta

Elgigantens direktør Jesper Boysen går nu til modangreb, efter at elektronikkæden i TV-avisen tirsdag blev beskyldt for misbrug af undersøgelsesgebyrer for varer, som bliver sendt til reparation i garantiperioden.

En tidligere kunde beskyldte tirsdag aften i TV-avisen elektronikkæden Elgiganten for at opkræve særlige undersøgelsesgebyrer for indlevering af varer, som bliver sendt til reparation i garantiperioden.

Ifølge TV-Avisen bruger Elgiganten gebyrer til at omgå sine garantiforpligtelser og dække reparationomkostninger.

Indslaget får Elgigantens direktør Jesper Boysen op i det røde felt. Han mener, at TV-Avisen fordrejer fakta i sagen. I den konkrete sag blev den påståede defekte vare -en DVD-fjernbetjening - afprøvet i butikken, da kunden indleverede den til reparation. Alligevel insisterede kunden på at få varen på værksted med henvisning til garantien. Det fremgår ifølge Jesper Boysen af den servicerapport, som ligger på sagen.

»Vi gør derefter kunden opmærksom på, at der vil blive opkrævet et gebyr, hvis værkstedet konstaterer, at varen alligevel ikke er defekt,« siger Jesper Boysen.

Han peger desuden på, at TV-Avisen i sit indslag påstod, at Elgiganten tjener på de famøse gebyrer

»Vi har ikke selv værksteder, og vi tjener ikke penge på vores reparationer. Når vi opkræver gebyrer er det en videreformidling af regninger fra de værksteder, som vi samarbejder med. Derfor er det usandt, når TV-avisen siger, at vi ejer værkstederne og tjener penge på dem,« siger Jesper Boysen.

Han medgiver dog, at et gebyr på 875 kroner, som i det konkret tilfælde blev opkrævet, lyder voldsomt.

»Det ville jeg da også selv synes, hvis jeg var forbruger, og det skal vi have kigget på,« siger Jesper Boysen til ComONs søstermagasin CRN.

TV-avisen kritiske indslag om Elgigantens udspringer af en kampagne fra Forbrugerådet.

Rådet mener, at detailhandelen i stigen omfang misbruger undersøgelsesgebyrer til at skræmme kunderne fra at indlevere defekte varer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere