Promoveringen af sukkerfri sodavand med sloganet "No Sugar. No Bulls..t", blev i går aftes tildelt prisen som årets bedste reklamekampagne på internettet ved DIA08 - Danish Internet Awards.
Læskedrikfirmaet bag Sprite havde koncentreret sin reklameindsats omkring kontakt-steder som Arto og dating.dk. I bannerannoncer kunne folk se dating-profiler for smukke mennesker, som ved nærmere museklik blev "afsløret" som uattraktive og usexede. Budskabet var, at dating-verdenens små falsknerier ikke berører den sukkerfrie læskedrik Sprite, som tværimod er et "ærligt" produkt.
Når brugerne klikkede sig videre, havnede de på falske datingprofiler, som reklamebureauet i nogle tilfælde havde bemandet med rigtige mennesker, der indlod sig på chat med besøgende og således fik firmaets budskaber spredt med maksimal kraft.
Det virkede så godt, at flere af reklamebureauets medarbejdere takket være kampagnen ligefrem blev personlige venner med de dating-interesserede besøgende, som lod sig lokke af reklamerne, fremgår det af et oplæg i forbindelse med prisnomineringen.
Sprite-kampagnen kan ses her.
Blandt de andre meget kreative mennesker i reklamebranchen, som blev prisbelønnet ved gårsdagens festivitas, var skaberne af internet-butikken Wuptis kampagner. Wupti.com vandt prisen for bedste søgeord, mens DR Medielicens vandt prisen for bedste kampagnesite.
Vinderkampagnerne blev udpeget af en jury, der havde måttet vælge mellem 170 indstillede internetkampagner, der tidligere i rå blev indskrænket til 39 nomineringer.
DIA08 er arrangeret af Foreningen af Danske InternetMedier (FDIM) i samarbejde med Huset Markedsføring. Det er femte gang at årets bedste internetkampagner kåres ved DIA.
Læs mere om de andre vindere her.