Internet-giganten Amazon tilslutter sig nu protesterne mod det kontroversielle annoncesystem Phorm i Storbritannien. British Telecom har testet teknologien, også kendt som Webwise, der søger efter bestemte nøgleord på de websteder som brugerne besøger og bruger disse oplysninger til at opbygge profiler, som så bruges til at levere målrettede annoncer.
En alliance kaldet Open Rights Group sendte sidste måned breve til flere af verdens største internet-firmaer som Google, Facebook og Amazon for at få dem til at blokere Phorm. Og nu har Amazon reageret som de første ved at kontakte firmaet bag systemet med en klar melding om, at man ikke vil tillade at Phorm scanner trafikken til selskabets websteder.
I en kommentar siger Open Rights Groups formand Jim Killock, at man forventer at andre internet-firmaer og udbydere følger trop.
Senest har EU-Kommissionen indledt en sag mod Storbritannien, fordi man mener at Phorm krænker privatlivets fred og beskyttelsen af private oplysninger.
Balladen om Phorm startede i foråret 2008, hvor BT indrømmede at man havde prøvekørt systemet uden at informere kunderne.
BT gennemførte i efteråret en ny prøvekørsel og denne gang blev kunderne informeret, men alligevel kom der flere klager til politiet og det britiske datatilsyn, Information Commissioner's Office (ICO). Det har fået EU-Kommissionen på banen.