Hvis virksomheden ønsker at opgradere til Office 2003 kan man i mange tilfælde blive tvunget til at anskaffe et nyt styresystem. Mens den gamle version af kontorpakken, Office XP, også kan køre på en computer med Windows 98, kræver den nye version mindst Windows 2000 med Service Pack 3 - og det anbefales, at man anskaffer Windows XP.
De nye funktioner til gruppearbejde i Office 2003, som er et af de centrale elementer i kontorpakken, kræver desuden Windows Server 2003 og SharePoint Portal Server.
Tyske heise online har regnet på omkostningerne og kommer frem til, at en virksomhed med 25 arbejdspladser, som ønsker at opgradere til Office 2003 Professional Edition, skal betale 10.000 euro samt 2.400 euro for Windows 2003 Enterprise Server og 7.050 euro for Sharepoint Server.
Hvis virksomheden samtidig skal opgradere alle kontor-pc'er til Windows XP, koster det yderligere 3.250 euro.
Office 2003 kommer på markedet den 21. oktober i seks forskellige versioner, fra Basic Edition til Enterprise Edition.