Larrabee bliver Intels første selvstændige processor til grafik-behandling. Intel sælger allerede chipsæt med integreret grafik, men her er ydelsen slet ikke på niveau med de hurtige grafikkort fra Nvidia og ATI. Det skal ændre sig med Larrabee, der kommer på markedet i 2009 eller 2010.
Men Larrabee er ikke en grafik-processor i traditionel forstand. Den beskrives som »industriens første mange-kerne x86 Intel-arkitektur«.
»Den ligner en GPU og opfører sig som en GPU men rent faktisk sker der det, at du får et stort antal x86 kerner i din pc,« siger Intel-talsmand Nick Knupffer til CNET.
I første omgang vil Larrabee indeholde dusinvis af kerner og måske senere flere hundrede. De første modeller lander formentlig et sted mellem 8 og 48 kerner. Hver kerne har 256 KB L2-cache.
Og Intel fremhæver, at Larrabee bliver fuldt kompatibel med eksisterende API'er som Microsofts DirectX og Apples Open CL.
Larrabee understøtter en meget fleksibel programmerings-model, hvor processorkernerne kan bruges til andet end grafikberegninger. Dermed kan Larrabee også medvirke til at accellerere almindelige pc-applikationer.
Intels største konkurrent, AMD/ATI, arbejder ligeledes på en processor, Fusion, der kombinerer CPU og GPU i samme enhed.