Kraks fyring af IBM fra erhvervsportalen Virk, er endt i et juridisk slagsmål. Krak kræver 40 millioner kroner i erstatning fra IBM, fordi selskabet ikke var i stand til at bestå driftsprøven på portalen til tiden. Det beløb nægter den amerikanske gigant at betale, alt imens man kræver erstatning fra Krak for uretmæssig fyring.
»Vi overvejer i øjeblikket vores juridiske stilling, og vi lader alle muligheder stå åbne. Det har vi meddelt Kraks ledelse. Samtidig har fremsat krav om erstatning. Hvor stort beløbet er, har vi endnu ikke besluttet,« fortalte IBM's kommunikationschef Anders Lund-Rendtorff til IT-avisen ComON i går.
Samtidig kalder IBM Kraks optræder i forbindelse med Virk-samarbejdet for en opførsel man »aldrig har set lignende før.«
IBM-angreb er juristeri
I Krak har selskabets administrerende direktør Ove Leth-Sørensen kun hovedrysten til overs for angrebet fra IBM. Krak har set sig om efter en anden samarbejdspartner, fordi IBM simpelthen ikke kunne levere varen.
»I det brev IBM har sendt til os beskylder de os for at have optrådt illoyalt, fordi vi har undersøgt om der var en anden leverandør, som kunne erstatte selskabet. Men det har simpelthen været nødvendigt. På et møde med Erhvervs- & Selskabsstyrelsen i december 2003 drøftede vi, at kigge efter en alternativ leverandør, fordi problemerne på daværende tidspunkt var så store, at vi ikke var sikre på, at IBM kunne bestå driftsprøven,« forklarer Kraks admninistrerende direktør, Ove Leth-Sørensen til IT-avisen ComON.
Samtidig afviser han at IBM skulle have noget at komme efter med sit million-krav:
»Vi kan simpelthen ikke forstå på hvilken baggrund, de vil kræve pengene, for vi mener, at vi hele tiden har handlet korrekt, med det formål at søge at opfylde den kontrakt, som vi har med Erhvervs- & Selskabsstyrelsen. Men det er vel sådan jurister handler. Når man sender dem et million-krav, så reagerer de ved at vende tilbage og kræve endnu mere,« uddyber Ove Leth-Sørensen.