En række mediefolk har sikkert fået sig en overraskelse, da de forleden fik et brev fra Google. Her blev de bedt om at lade være med at bruge Google som et udsagnsord.
I juni blev »at google« optaget i den engelske Oxford English Dictionary, og i forrige måned dukkede det op i USAs største ordbog, Merriam-Websters Collegiate Dictionary. Det kommer efter, at mange er begyndt at bruge vendingen om at søge på nettet. Det bekymrer Google.
»Det, som Google er bekymret over, er nok retten til mærkevaren. Hvis det går ind i vores daglige sprog som et udsagnsord, er de i fare for at miste ophavsretten, siger Magne Supphellen, som er ophavsretekspert på Norges Handelshøjskole til Computerworld Norge.
Der findes mange eksempler på mærkevarer, som er blevet hverdagssprog. Frisbee og Kleenex er eksempler på firmaer, der har det samme problem.
»Det er et tveægget sværd. I starten er det fint, at navnet bliver brugt i daglig tale, men senere vil det juridiske spøgelse hele tiden hænge over dem, siger Supphellen.