TDC har netop bukket under for Forbrugerombudsmandens krav.
Striden handler om den såkaldte samlerabat.
TDC indførte samlerabat for de kunder, der både havde fastnettelefoni og bredbånd på samme kobberlinje, men firmaet har ikke markedsført rabatten korrekt.
Samlerabatten blev indført for at kunderne bliver kompenseret for den ekstraindtægt, som TDC opnår ved at en kobberlinje benyttes til både fastnettelefoni og bredbånd. Nogle kunder betalte oprindeligt dobbelt-takst.
Samlerabatten blev tilgængelig for kunder, der havde en telefonlinje og en bredbåndsforbindelse via TDCs kobbernet - men også hvis selve bredbåndsforbindelsen blev leveret af en helt anden udbyder.
Men på TDC's hjemmeside og i annoncer blev samlerabatten over en længere periode markedsført, så det kunne opfattes som om rabatten udelukkende kunne opnås ved at samle både fastnettelefoni- og bredbåndsabonnementet hos TDC.
Desuden var TDC på kanten af markedsføringsloven, da rabatten blev markedsført som en rabat, der allerede var fratrukket priserne på TDCs bredbåndsprodukter. Mange kunder kunne altså ikke stole på totalprisen i reklamerne, fordi de for eksempel allerede fik den medregnede rabat.
Forbrugerombudsmanden har gjort TDC opmærksom på, at det er vildledning af kunderne. Det har nu fået firmaet til at ændre sin markedsføring.
»TDC fik i sin markedsføring samlerabatten til at fremstå som vildledende på flere punkter - både som noget, man kun kunne opnå ved også at bruge TDC som bredbåndsudbyder og ved at bruge rabatten som blikfang i forhold til selskabets bredbåndsprodukter. Det har jeg meddelt TDC, og jeg glæder mig over, at det er blevet taget til efterretning,« udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.