Videnskabsminister Helge Sander er endnu en gang kommet på glat is i forbindelse med reklame for et specifikt firma. En pressemeddelelse om billigere mobilpriser, udsendt mandag med udtalelser fra ministeren indeholder således en klar anbefaling af et mobilabonnementsprodukt fra teleselskabet Sonofon. Pressemeddelelsen drejer sig om pjecen "Hallo, hallo - Ved du hvad det koster" og indeholder følgende ordlyd:
"Står man for at skulle vælge mellem at oprette en fastnettelefon eller en mobiltelefon, skal man således alvorligt overveje at vælge mobilen.
»Det er nok overraskende for mange danskere, at der kan spares penge ved at vælge mobiltelefon frem for fastnettelefon. Det viser, hvorfor prispjecen er et godt værktøj for de forbrugere, som gerne vil følge prisudviklingen på telemarkedet på en nem måde,« siger videnskabsminister Helge Sander.
Hvis man for eksempel taler 10 minutter om dagen, kan det gøres for 369 kr. i kvartalet, hvis mobiltelefonen benyttes. Hvis fastnettelefonen benyttes, må man slippe mindst 645 kr. Der er altså flere hundrede kroner at spare, hvis man fravælger fastnettelefon og kun har mobiltelefon.
Det er Sonofons nye produkt Fri Zone, der har givet prisen endnu et dyk nedad. Med Debillos og Fri Zone kan man ringe gratis til fastnettet, dog max. 48 timer pr. måned. Det svarer til, at man gratis kan ringe 1½ time om dagen til fastnettet. Ringer man til andre mobiltelefoner ligger minuttaksten under en krone."
Denne favorisering af et specifikt produkt vækker harme flere steder.
»Det kan ikke være ministeriets opgave at rådgive om, hvilket teleselskab man skal vælge. Myndighederne skal holde sig til at give nøgterne oplysninger, og så overlade det til den enkelte forbruger at vurdere, hvilken løsning der er det bedste valg,« siger direktør i teleselskabernes brancheforening Telekommunikationsindustrien, Ib Tolstrup, til Jyllands-Posten.
Heller ikke hos Forbrugerrådet er man begejstret over pressemeddelelsen udsendt af IT- og Telestyrelsen. De mener at styrelsen og minister fremstiller tilbuddene på telemarkedet i en alt for forsimplet form.
»Det er langt mere nuanceret end ministeriet lægger op til,« siger politisk medarbejder i Forbrugerrådet, Anders Hjort Jensen, til Jyllands-Posten.
Avisen har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Helge Sander selv, men en embedsmand understreger at ministeren kun udtaler sig positivt om prispjecen og ikke tager stilling til konkret valg af teleselskab.