Lande som USA, England og New Zealand er meget længere fremme med hensyn til offentlig service på Internet, ifølge analysen. Den ringe placering kommer til trods for, at Danmark er blandt landene med flest Internet-opkoblinger målt efter befolkningens størrelse.
Analysen "At the Dawn of e-Government - the Citizen as Customer" understreger, at der kan hentes store gevinster ved at indføre interaktive tjenester i det offentlige.
Deloitte har bl.a. fundet ud af, at 41 pct. af englænderne vil benytte Internet som den primære adgang til statslige services om to år - mod i dag kun otte procent.
Partner Nina Petersen, Deloitte Consulting, venter, at den samme udvikling vil ske i Danmark - men med den forskel, at det offentlige først nu for alvor er ved at komme i gang med interaktive services.
"Traditionelt har det været politikere og ny lovgivning, som har drevet forandringer i det offentlige. Nu er det borgerne, der vil se ændringer ske. De kræver bedre kundeservice på tværs af de traditionelle grænser inden for den offentlige sektor. Et fremskridt, som bedst kan gennemføres ved at indføre Internet-baserede systemer," siger Nina Petersen.
Deloitte fremhæver Told & Skat og en række kommuners borgerservice-projekter som gode danske eksempler på e-government løsninger. Som helhed betragtet har den offentlige sektor dog været meget langsom til at komme igang med næste trin af Internet-udviklingen - nemlig dialog med borgerne, ifølge analysen.