Kort efter at Google Chrome-browseren kom på gaden, så ændrede Google de betingelser, der knyttede sig til browseren. Det skete på grund af kritik om, at betingelserne var for vidtrækkende.
Men samme vilje til at efterkomme kritiske røster har Facebook ikke udvist. Det mener Forbrugerrådet.
Det danske forbrugerråd vil have Facebook til at tilpasse sig dansk lovgivning.
»Som bruger på Facebook har man ingen rettigheder til sine egne oplysninger. Faktisk accepterer man, at Facebook må gemme og bruge ens oplysninger, så lang tid det passer dem - for eksempel til at videresælge og udnytte kommercielt - også selvom man vælger at slette oplysningerne fra ens profil. Det betyder, at de ting, du skriver, kan forfølge dig i mange år, uden du har mulighed for at gøre noget ved det,« forklarer jurist Anette Høyrup.
Forbrugerrådet vil nu have Datatilsynet til at tage stilling til, hvilket lands lovgivning, der gælder på det sociale netværk. Ifølge rådet bør det tages med i betragtningerne, at betingelserne er skrevet på dansk, at domænet Facebook.dk giver adgang til siden og at man kan vælge danske som standardsprog.
Men når man tilmelder sig, så svarer man ja til, at det er den californiske lov, der er gældende på Facebook.
Det anslås, at Facebook har mere end 700.000 danske brugere.
Rådet er også bekymrede over, at Facebook ændrer sine betingelser jævnligt- uden at informere brugerne om det.
Facebooks betingelser hedder blandt andet: "...en uopsigelig, evig, ikke-eksklusiv, overførbar, fuldt betalt, global licens til at bruge, kopiere, opføre offentligt, vise offentligt, omformatere, oversætte, unddrage og distribuere brugerindhold til ethvert formål..."
(Før Google Chrome rettede sine betingelser hed de også: "...bestandig, uopsigelig, verdensomspændende, royalty-fri og ikke-eksklusiv ret til at reproducere, tilpasse, oversætte, offentliggøre og distribuere ethvert indhold, der bliver afgivet, postet eller vist på eller via Chrome-browseren...")