Center for Digital Forvaltning har netop præsenteret den første udgave af Digitaliserings-barometeret - en analyse, der er udarbejdet med henblik på at tage temperaturen på udvalgte temaer i relation til den offentlige og private digitaliseringsindsats i Danmark. Analysen er baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt it-chefer fra stat, amter, kommuner og private virksomheder.
Blandt de adspurgte vurderer 62 pct., at nye it-systemer har resulteret i en bedre service og kvalitet over for borgere og kunder, mens kun knap en fjerdedel vurderer, at det er lykkedes at omsætte anskaffelsen af nye it-systemer i effektiviserings-gevinster.
Den overordnede konklusion er, at vi står midt i en langstrakt proces, hvor nogle dele af digitaliserings-arbejdet er kommet godt fra start, men hvor der stadig er mange uforløste potentialer og væsentlige udfordringer tilbage. Sammenfattet i én samlet vurdering - barometerstanden for digitaliseringsindsatsen i Danmark - bliver det 5-6 ud af 10 mulige.
Analysen er bestilt af KMD og det er planen, at den skal gentages årligt med henblik på at blive et tilbagevendende målepunkt for digitaliseringens tilstand i Danmark.