Mennesker kan fejle, men det kan maskiner altså også. Det må DanID sande, efter firmaet bag NemID i begyndelsen af januar måtte sende nye breve med sikkerhedskoder til 3.403 danskere.
Fejlen lå hos en applikation, som ellers specifikt var taget i brug for undgå flere brevfadæser.
Når DanID må sende breve rundt igen, skyldes det, at firmaet fra den 18. november til den 22. december er kommet til at sende breve med nøglekort og midlertidig adgangskode på samme tid. Dermed har eksempelvis langfingrede postbude nemt kunne stjæle modtagernes digitale nøgle.
Det er tredje gang, at DanID sender brevene samtidig. De NemID-brugere, der er ramt af fejlen i denne ombæring, er brugere, der tidligere har modtaget nøglekort og midlertidig adgangskode på korrekt vis, men efterfølgende selv har genbestilt et nyt nøglekort og en ny midlertidig adgangskode.
Ny applikation ikke testet godt nok
Datatilsynet har flere gange kritiseret det Nets-ejede firma for at fejle i brevudsendelsen, og det har fået DanID til at stramme procedurerne. Når der atter skete fejl, skyldtes det ifølge DanID en fejl i ny applikation, som firmaet tog i brug i november. Den skulle automatisk skulle forsinke afsendelse af brugernes midlertidige adgangskoder og dermed eliminere risikoen for, at breve blev afleveret til PostDanmark samme dag som det tilhørende nøglekort.
Over seks dage midt i november testede DanID applikationen, som kørte fejlfrit. DanID valgte derfor at tage mekanismen i brug og gå bort fra, at de ansatte selv skulle tilbageholde breve. Applikationen fungerede problemfrit ved nybestillinger, men applikationen viste sig siden at fejle ved genbestillinger.