En ny danskudviklet brændselscelle, der laver metanol om til elektricitet, er så billig i produktion og så effektiv i brug, at det kan betyde det kommercielle gennembrud for brændselsceller. Det mener det dansk-amerikanske Metha Energy Solutions, som har store forventninger til teknologien.
"Vi kan hente så meget energi ud af metanol, at det er kommercielt bæredygtigt at anvende brændselscelle-teknologien. Og det er et gennembrud på flere områder," siger Jesper Toft, direktør for Metha Energy Solutions, der nu skal i gang med at sælge teknologien til bl.a. bil-industrien.
I dag bliver metanol primært fremstillet af naturgas, men det vil inden for meget kort tid være muligt at fremstille store mængder metanol fra biomasse, hvori der ikke indgår afgrøder, som kunne bruges som mad.
"Det betyder, at vi på samme tid kan gøre os uafhængige af fossile energikilder og ’lagre’ energi fra blandt andet vindmøller i metanol, fordi man kan bruge strømmen fra vedvarende energikilder i den proces, der omdanner gasserne fra biomassen til metanol. Med andre ord kan vi tage den grønne strøm fra de alternative energikilder, bruge den til produktion af metanol og fylde det på bilen der er drevet af brændselscellen, og reducere co2 udledningen med 60-70 pct.," siger Jesper Toft.
Han mener teknologien bliver så billig at producere og metanoldistributionen så enkel at implementere, at det ikke kræver store offentlige tilskud.
"Metanol produktion og distribution er allerede idag udbredt, idet der bliver anvendt store mængder metanol i industrien. Derfor behøver man ikke vente på at offentlige tilskud til opbygning af en helt ny infrastruktur er på plads, og med en pris, ved masseproduktion, på under 300 dollar for en celle på 1 kW er prisen konkurrencedygtig sammenlignet med andre teknologier," siger han.
Tanken om metanol som lagringsmiddel er ikke ny. Den ungarsk-amerikanske kemiker og nobelprisvinder, George A. Olah, har i sin forskning beskrevet dét, han kalder metanol-økonomien. Kort sagt går teorien ud på at anvende metanol, når vi skal distribuere og bruge energi i samfundet. Indtil nu har problemet været, at det ikke har været økonomisk attraktivt, fordi man ikke har kunnet tage den lagrede energi ud af metanolen særligt effektivt, men det skulle altså nu være muligt.
I forbindelse med klimatopmødet har Metha Energy Solutions sendt en ny hybridbil med metanol-brændselscelle og batteri ud på de københavnske veje. Det store problem for elbiler er, at det tager lang tid at oplade batteriet, og der kan ikke køres så langt på en enkelt opladning. Det danske koncept bruger brændselsceller, som oplader bilens batterier, mens den kører. Dermed skulle rækkevidden være på 500 km. Testbilen er baseret på en Fiat Scudo.
Kombineret med den nye og billige brændselscelle, skulle det give en kommercielt realistisk løsning, der kan realiseres uden de store investeringer i ny infrastruktur.