Handel over internet har fået sit endelige gennembrud i Danmark, og to ud af tre danskere har nu prøvet at handle på nettet, skriver Politiken. Det er især rejsebranchen, der har stor succes på nettet. Hele 49 pct. af danskerne har købt rejseprodukter på nettet i det sidste år, mens hver tredje har købt tøj, sportsudstyr eller taletid til mobiltelefonen.
Danmark er dog ikke med i den internationale elite for e-handel, ifølge Foreningen af Danske Internethandlende (FDIH).
»Vi handler ikke så meget som nordmændene og svenskerne på nettet, men hvis vi gjorde, så kunne det give os en besparelse på et par milliarder kroner om året,« siger Morten Kamper, direktør for FDIH, til Politiken.
Professor Niels Bjørn-Andersen fra Copenhagen Business School forudsiger, at butikkerne bliver omdannet til showrooms, hvor kunderne henter gode råd og vejledning inden de køber varen på nettet.
Ifølge en rapport fra Konkurrencestyrelsen var den danske nethandel på 18,7 milliarder kroner i 2004. Det er en syvdobling i forhold til 2001. De aktuelle tal kendes ikke, men det anslås at den samlede omsætning ligger på mere end 20 mia. kroner. Til sammenligning har hele den danske detailhandel en omsætning på 250 milliarder kroner om året.