Tung ged gav 20.000 kroner via Facebook

Den første danske Facebook-applikation var en blandet succes, da det kostede mange udviklingstimer at hente 20.000 kroner hjem til geder og kondomer til Folkekirkens Nødhjælp.

Velgørenhed via Facebook er nyt land, men i Danmark fik Folkekirkens Nødhjælp udviklet applikationen "Giv en ged", hvor danskere i julen har kunnet donere geder, kondomer og høns til verdens fattige.

På Facebook kan man tilføje programmet "Giv en ged" til sin profil og så tippe sine venner om tjenesten. På applikationens forside er der et menukort med gaver til Facebookvennerne. En fisk koster 2,5 kroner, mens en ged koster 250 kroner.

Den danske ven får kun en virtuel gave, mens en af verdens fattige så modtager den rigtige gave.

Det danske initiativ har dog kun været en succes, fordi it-firmaet Hello Group har udviklet applikationen for en tiendedel af normalprisen.

»Ellers ville det have været en investering, der ville have været svær at forsvare,« forklarer Mads Klæstrup Kristensen, kommunikationschef fra Folkekirkens Nødhjælp.

I alt er lige under 20.000 kroner blevet samlet ind siden applikationen blev lanceret. Der er samlet set givet 1000 gaver over Facebook, og det svarer til at tre procent af alle "Giv en ged"-gaver er blevet doneret over Facebook. Der er dog doneret flere billige høns end dyre geder over Facebook, hvis man sammenligner med resten af kampagnen.

Folkekirkens Nødhjælp er dog ikke den første velgørende organisation, der udnytter det sociale netværkssted. Applikationen "Causes" reklamerer med at have over 100.000 daglige brugere, som støtter en bredt udvalg af velgørende sager. Men de mange brugere donerer dog kun småbeløb.

Således har "End Child Prostitution, Child Pornography and Trafficking of Children for Sexual Purposes" 383,120 medlemmer, men de har tilsammen kun doneret knap 17.000 kroner - altså 3.000 kroner færre end den danske applikation, som blot har 2500-3000 brugere.

Informationsarkitekt Peter Svarre fra Hello Group oplyser, at applikationen ville have kostet mindst 48.000 kroner at udvikle til fuld pris. Men den høje pris skyldes dog også, at det er første gang, at Hello Group udvikler til Facebook.

»Vi har længe ønsket at lave en applikation til Facebook, og det er også derfor, vi kun skal have dækket vores omkostninger og maksimum ti procent,« forklarer Peter Svarre, der samtidig gerne ville støtte en god sag.

Men Folkekirkens Nødhjælp er så glad for applikationen, at den skal fortsætte med at samle penge ind. "Giv en ged"-kampagnen har ellers hidtil været en julekampagne.

»Vi vil prøve at forbedre applikationen løbende, så den får en længere levetid,« siger Mads Klæstrup Kristensen. Han forventer at opmærksomheden vil komme i bølger; for eksempel til Valentins-dag, hvor applikationen skal have en kærlig fornyelse. Samtidig har ged-applikationen været positiv branding for Folkekirkens Nødhjælp - specielt overfor den yngre målgruppe.

"Giv en ged"-applikationen var Danmarks første til Facebook - men Peter Svarre har fået flere henvendelser fra interesserede, og han håber ikke, at det bliver den sidste.

»Hvis man kan finde den gode idé, så er der helt sikkert plads til flere danske applikationer,« vurderer Peter Svarre.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere