Velgørenhed via Facebook er nyt land, men i Danmark fik Folkekirkens Nødhjælp udviklet applikationen "Giv en ged", hvor danskere i julen har kunnet donere geder, kondomer og høns til verdens fattige.
På Facebook kan man tilføje programmet "Giv en ged" til sin profil og så tippe sine venner om tjenesten. På applikationens forside er der et menukort med gaver til Facebookvennerne. En fisk koster 2,5 kroner, mens en ged koster 250 kroner.
Den danske ven får kun en virtuel gave, mens en af verdens fattige så modtager den rigtige gave.
Det danske initiativ har dog kun været en succes, fordi it-firmaet Hello Group har udviklet applikationen for en tiendedel af normalprisen.
»Ellers ville det have været en investering, der ville have været svær at forsvare,« forklarer Mads Klæstrup Kristensen, kommunikationschef fra Folkekirkens Nødhjælp.
I alt er lige under 20.000 kroner blevet samlet ind siden applikationen blev lanceret. Der er samlet set givet 1000 gaver over Facebook, og det svarer til at tre procent af alle "Giv en ged"-gaver er blevet doneret over Facebook. Der er dog doneret flere billige høns end dyre geder over Facebook, hvis man sammenligner med resten af kampagnen.
Folkekirkens Nødhjælp er dog ikke den første velgørende organisation, der udnytter det sociale netværkssted. Applikationen "Causes" reklamerer med at have over 100.000 daglige brugere, som støtter en bredt udvalg af velgørende sager. Men de mange brugere donerer dog kun småbeløb.
Således har "End Child Prostitution, Child Pornography and Trafficking of Children for Sexual Purposes" 383,120 medlemmer, men de har tilsammen kun doneret knap 17.000 kroner - altså 3.000 kroner færre end den danske applikation, som blot har 2500-3000 brugere.
Informationsarkitekt Peter Svarre fra Hello Group oplyser, at applikationen ville have kostet mindst 48.000 kroner at udvikle til fuld pris. Men den høje pris skyldes dog også, at det er første gang, at Hello Group udvikler til Facebook.
»Vi har længe ønsket at lave en applikation til Facebook, og det er også derfor, vi kun skal have dækket vores omkostninger og maksimum ti procent,« forklarer Peter Svarre, der samtidig gerne ville støtte en god sag.
Men Folkekirkens Nødhjælp er så glad for applikationen, at den skal fortsætte med at samle penge ind. "Giv en ged"-kampagnen har ellers hidtil været en julekampagne.
»Vi vil prøve at forbedre applikationen løbende, så den får en længere levetid,« siger Mads Klæstrup Kristensen. Han forventer at opmærksomheden vil komme i bølger; for eksempel til Valentins-dag, hvor applikationen skal have en kærlig fornyelse. Samtidig har ged-applikationen været positiv branding for Folkekirkens Nødhjælp - specielt overfor den yngre målgruppe.
"Giv en ged"-applikationen var Danmarks første til Facebook - men Peter Svarre har fået flere henvendelser fra interesserede, og han håber ikke, at det bliver den sidste.
»Hvis man kan finde den gode idé, så er der helt sikkert plads til flere danske applikationer,« vurderer Peter Svarre.