Samtidigt med at HP i dag løftede sløret for den ny kollektion af bærbare PCer offentliggjorde man et nyt forhandlerprogram, der er specielt rettet mod små forhandlere. HP Lokalpartnerprogrammet skal gøre det mere attraktivt for små forhandlere at investere ressourcer i at handle med HP. Allerede er 70 små og mellemstore it-forhandlere med i programmet - vel og mærke nye forhandlere, som ikke før har været HP-certificerede. I alt satser firmaet på at få 200 små og mellemstore forhandlere med i programmet.
At de nye bærbare og det nye forhandlerprogram lanceres samtidigt er ikke tilfældigt.
»Navnlig på den bærbare front har HP tabt terræn blandt de små forhandlere. Det vil vi nu forsøge at vinde tilbage,« siger markedsdirektør i HP Danmark Anders Herløv.
I det nye bærbare modelprogram har købere af den professionelle serie mest at glæde sig til. Det nye kabinet er modstandsdygtigt overfor ridser, man kan spilde kaffe på tastaturet uden at ødelægge indmaden og ved at klipse et såkaldt rejsebatteri på bagsiden kan man forlænge batterilevetiden med yderligere fem timer. Det specielle ved ekstrabatteriet er, at det ikke optager plads i maskinens multibay og heller ikke forhindrer tilslutning til dockingstation. De syv nye modeller i erhvervsserien er alle baseret på den seneste Centrinoplatform, som Intel lancerede i midten af januar. Trods offentliggørelsen af specifikationerne i dag kommer erhvervsmodellerne først på markedet i Danmark i marts-april.
De forbrugerrettede modeller, som der i den nye kollektion er tre af, er tilgængelige med det samme, men det er uden den nye Centrino-teknologi. Til gengæld er prisen sat til at kunne konkurrere med de billigste på markedet. Eksempelvis angiver HP en slutpris inklusive moms på 6.000 kroner for den nye Pavilion ze2000-serie, der trods alt stadig har 15 tommer skærm. Den noget større Pavilion zd8050 har 17 tommer skærm, og koster med en Intel Pentium 4 processor på 3,2 GHz og 512 Mb RAM 13.000 kroner inklusive moms.