Et af de mest interessante musikeksperimenter i den seneste tid er nu slut - men der er uenighed om resultatet. Britiske Radiohead gjorde sit seneste album »In Rainbows« frit tilgængelig på nettet og den enkelte bruger kunne så selv bestemme, hvor meget man ønskede at betale for musikken - eller om man overhovedet ville betale.
Eksperimentet blev hyldet som en banebrydende ny forretningsmodel, der kan redde den skrantende musikindustri, men nu er det slut. Radiohead har fjernet sit album fra nettet igen og vil nu sælge det - helt traditionelt - på cd.
Det store spørgsmål er nu, hvor meget Radiohead har tjent på eksperimentet. Men det vides ikke, for bandet vil ikke rykke ud med tal for, hvor mange der har downloadet musikken eller hvad de har betalt.
I sidste måned vurderede analysefirmaet ComScore, at to ud af tre af dem, der har downloadet albummet, slet ikke har betalt for musikken, men tallene blev dog efterfølgende tilbagevist af bandet.
Men Radiohead ville næppe stoppe eksperimentet, hvis det havde udviklet sig til en pengemaskine.
Radiohead har tidligere afvist at sælge sin musik gennem iTunes, men det menes at bandet forhandler om at tilbyde sin musik gennem denne og andre digitale musiktjenester. Denne gang får bandets fans næppe lov til selv at vælge, hvor meget musikken skal koste.