En stor del af væksten på mobiltelefon-markedet sker i disse år i udviklingslande, mens markedet i de rigere lande efterhånden er mættet. Mange udviklingslande ”springer over” fastnettet og går direkte fra ingen telefoni til mobiltelefoni. Men kønsfordelingen er meget skæv. I de afrikanske lande syd for Sahara er der 23 pct. færre kvinder end mænd, der har en mobiltelefon, og i det sydlige Asien er der endda 37 pct. færre kvinder med en mobil.
Denne ”digitale kløft” skal halveres i de næste tre år med en ny kampagne under titlen mWomen, som Cherie Blair og Hillary Clinton har stillet sig i spidsen for. Det skriver BBC.
De har fået 17 af de største internationale mobiloperatører til at gå med i projektet og donere omkring 50 millioner kroner til initiativet.
”Mobiltelefoner hjælper i kampen mod analfabetisme. De kan hjælpe med sundhedsprogrammer og -projekter og de kan hjælpe kvinder med at starte små firmaer og opnå økonomisk uafhængighed,” siger Cherie Blair til BBC.
Som en del af projektet skal der udvikles nye mobiltelefoner som er skræddersyet til kvindernes behov og teleselskaberne skal tilbyde specielle mobiltakster til kvinder.
”Hvis du hjælper en kvinde med at starte sin egen virksomhed, så hjælper du ikke kun hende, du hjælper også hendes børn og hendes familie. Det spreder sig som ringe i vandet i det bredere samfund,” siger Cherie Blair.