Lukket webbutik holdt åbent i fire uger

Spøgelsesbutik tog i fire uger mod ordrer. Kunder ventede forgæves på deres varer.

Webbutikken Enavia gik officielt konkurs i onsdags. I de fire uger siden de ansatte blev sendt hjem, har butikken dog holdt sin hjemmeside åben med mulighed for at handle. Kunder, der har bestilt varer online hos Enavia har forgæves bestilt varer, der aldrig blev leveret.

Det får Lars Schmidt Larsen fra E-handelsfonden til at kritisere Enavia for at ødelægge online-branchens troværdighed, når den løber om hjørnerne med kunderne.

»Det skaber mistillid til e-handel, når en lukket butik ikke standser for handlen,« siger direktør Lars Schmidt Larsen.

Han står i spidsen for e-mærket, der er et gyldent stempel til e-butikkerne. Han bebrejder Enavia for at skabe et billede af hele nethandlen som en anløben branche, der har problemer med troværdigheden.

»Det skaber mistillid, fordi kunderne ikke kan skelne mellem en enkelt butik og hele branchen,« siger Lars Schmidt Larsen, E-handelsfonden.

En kunde, der er kommet i klemme er Thomas fra Odense. Han har købt et hukommelseskort til 200 kroner hos Enavia. På trods af, at hans bestilling blev gennemført på Enavias hjemmeside, har han endnu ikke fået sin vare. Han blev overrasket over, at butikken var lukket, og de ansatte var gået hjem, når hjemmesiden kørte videre.

»Det er dårligt, at Enavia ikke skriver på hjemmesiden, at man ikke kan købe noget. Havde det været mig, havde jeg lukket siden ned, siger Thomas.

I skrivende stund er Enavias modul for onlinebetalinger spærret, mens det lille e-mærke stadig optræder på hjemmesiden. En række kundeklager og CRN's omtale af Enavia fik i starten af maj E-handelsfonden til at fratage Enavia retten til bruge mærket. Alligevel optræder mærket på siden.

Caroline Appleyard fra E-handelsfonden, der bestyrer godkendelsesordningen fortæller, at de har frataget Enavias mærke. Stik mod reglerne for e-mærket, har virksomheden ikke besvaret kundernes telefonopkald. Det betyder ifølge Caroline Appleyard, at virksomheden skal betale 1.000 kroner for hver dag butikken ulovligt bruger e-mærket.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere