De danske kommuner skal i fremtiden være bedre til at svare på emails fra borgerne. Det siger Kommunernes Landsforening som reaktion på en nyhed i ComOn tidligere i dag om, at nogle kommuner sylter elektroniske henvendelser fra borgerne.
»Det er tilfredsstillende, at den gennemsnitlige svartid for kommunerne er lav, men selvfølgelig er det ikke tilfredsstillende, at nogle kommuner helt undlader at svare på henvendelser fra borgerne,« siger chefkonsulent i Kommunernes Landsforening, Jakob Harder til ComON.
Overordnet set har Kommunernes Landsforening store forventninger til effekten af eDag2 - og derfor vil det heller ikke være tilfredsstillende, hvis billedet om en måned er det samme.
»Hvis man lavede sådan en undersøgelse om en måned, skulle billedet meget gerne være et andet - eller ville det være meget utilfredsstillende. For pointen med eDag2 er jo netop at lave et fælles niveau for alle kommuner og løse den her slags problemer,« siger Jakob Harder til ComON.
Til trods for at Jakob Harder ikke finder undersøgelsen så interessant, fordi den sparker en åben dør ind, siger han dog, at undersøgelsens fremgangsmåde egentlig er interessant nok, og at man sagtens kan forestille sig, at KL selv laver en lignende undersøgelse i fremtiden for at afdække effekten af eDag2.
Med indførelsen af eDag2 får borgerne blandt andet ret til at kommunikere elektronisk med kommunerne.