Når Jubiis administrerende direktør Peter Lundsgaard om et par uger afslutter årets regnskab, bliver det med endnu et millionunderskud på bundlinjen. Men det er også det sidste, forklarer han.
»I 2005 går vi i breakeven. Men jeg tør også godt lægge hovedet på blokken og sige, at vi får overskud. Det gør vi,« siger Jubiis administrerende direktør, Peter Lundsgaard til IT-avisen ComON.
2004 byder på en omsætningstilbagegang på 15 procent til 52 millioner kroner, samt et underskud på flere millioner kroner. Omkostningsniveauet er dog 40 procent lavere end i 2003, hvor Jubii tabte 21 millioner kroner, forklarer Peter Lundsgaard.
»Vi har måttet sige farvel til mange ansatte. De skal selvfølgelig have en ordentlig fratrædelsesordning, og det er dyrt. Derfor har vi også underskud i år,« forklarer Peter Lundsgaard.
I februar fyrede Jubii 30 ansatte, og har de seneste år sagt farvel til i alt 90 medarbejdere. Sammen med fyringerne blev lanceret en ny strategi, og det er den som Peter Lundsgaard forventer vil slå igennem i 2005. Derudover er Jubii flyttet ud af sine dyre lokaler til et langt billigere lejemål.
Jubiis omsætningsmål i 2005 ligger på 85 millioner kroner, hvilket er en vækst på 63 procent. Væksten skal dels komme fra det nye online-stormagasin, som Jubii lancerer i januar. Derudover vil man vinde frem på yderligere tre forretningsområder: De klassiske søgninger, øget funktionalitet og brug af mail og chat, samt en øget indsats på underholdning. Endelig går Jubii også i luften med bredbåndstelefoni fra januar.