Strukturreformen medfører ekstra it-udgifter på tre milliarder kroner i kommunerne over fire år. Det viser en undersøgelse fra Rambøll Management, der er offentliggjort i kommunernes it-magasin, KIT. De mange ekstra it-udgifter skyldes sammenlægninger af it-systemer og overflytning af opgaver.
I 2005 har kommunerne brugt 500 mio. kr. ekstra til it-investeringer. I de efterfølgende tre år vil it-udgifterne løbe op i yderligere 2,5 mia. kr., så strukturreformen i perioden fra 2005-08 i alt forventes at medføre 3 mia. kr. i ekstraudgifter i kommunerne. It-udgifterne bliver dermed langt større end planlagt.
»Tallene viser, at strukturreformen koster. Hvis der sammenlignes med fusioner i det private erhvervsliv, koster de også penge. Det er derfor et signal til kommunerne om at prioritere deres ressourcer. De 500 mio. kr. er brugt i 2005, og de 2,5 mia. kr. i de følgende tre år er penge, som kommunerne nu skal ud og finde i en tæt kamp med de andre politiske målsætninger og levering af serviceydelser, som kommunerne bliver mødt med,« siger konsulent Morten Hartmann, Rambøll Management.