Dansk Blindesamfund efterlyser nu større tilgængelighed på de offentlige hjemmesider og opfordrer til, at man udnytter kommunesammenlægningen til at tage et kvantespring i den offentlige borgerservice. Organisationen bakkes op af de Radikale, der netop har stillet forslag om større tilgængelighed for handicappede i det offentlige.
»It-tilgængelighed skal medtænkes i den nye borgerservice - hvis der skal være en elektronisk indgang til det offentlige, skal den selvfølgelig også gælde handicappede,« siger de Radikales digitaliseringsordfører, Morten Østergaard, til ComON.
Til trods for at Videnskabsministeriet i 2003 udarbejdede handlingsplanen "Handicap ingen hindring" og lovede bedre borgerservice på offentlige hjemmesider, står det stadig sløjt til med den elektroniske tilgængelighed i det offentlige.
»Vi har i mange år prøvet at få tilstrækkelig indflydelse på reglerne for udformning af offentlige hjemmesider, men det har knebet noget med det. Kompetencecentret IT for alle (KIA, red.) har gjort en stor indsats for at gøre offentlige hjemmesider mere tilgængelige, men hverken den Digitale Taskforce eller Videnskabsministeren har været særlig lydhøre over for vores synspunkter,« siger næstformand for Dansk Blindesamfund, Søren Grotum, til ComON.
»Vi vil frygtelig gerne have en lov eller nogle normgivende regler, der skal følges, når man laver offentlige hjemmesider,« siger han.
Talesyntese ved hjælp af skærmlæsende software er det eneste, der fungerer for både blinde og mange svagsynede, men softwaren har svært ved at læse offentlige hjemmesider, fordi der i mange tilfælde er problemer med, at billeder, grafiske elementer, links og pdf-filer ikke er gjort tilgængelige.
Ifølge de Radikale er de mange nye kommunale og regionale hjemmesider, der skal laves i kølvandet på strukturreformen, en oplagt mulighed for at imødekomme både de blindes behov for talesyntese og for at forbedre den generelle borgerservice.
»Der er et kæmpebehov for at løfte niveauet på tilgængelighed og borgerservice, og her er blinde et godt eksempel, fordi dette handicap fordrer en høj grad af tilgængelighed. I det hele taget er der behov for, at man griber chancen og får stillet nogle krav. Det er nu den 1. januar, at de nye sammenlægningsråd skal træffe beslutninger, og det er nu, man skal oprette borgerservicecentre,« siger Morten Østergaard.
Chefkonsulent i KL's kontor for administration og it, Jacob Harder, anbefaler kommunerne at medtænke tilgængelighed fra starten, hvis de laver nye hjemmesider, fordi det ellers vil blive for dyrt at rette senere.
KL og KIA anbefaler i øvrigt, at man benytter KIAs udbudsværktøjskasse, der netop er blevet lanceret i en opdateret udgave den 14. september i år.
Udbudsværktøjskassen er en database, der indeholder alle standarder og retningslinier, der kan fremme tilgængelighed. Databasen kan medvirke til at skabe bedre og mere tilgængelige digitale løsninger ved at generere en kravspecifikation, der er fokuseret på funktionaliteter og ikke på teknologier.