Internet-portalen Yahoo kunne tirsdag fejre sin 15-års fødselsdag og i den anledning var en gruppe af udvalgte journalister inviteret til frokost med firmachef Carol Bartz. Hun forsvarede sin strategi og understregede, at det tager tid at vende udviklingen. Ifølge New York Times sammenlignede Carol Bartz ligefrem sig selv med Apple-chef Steve Jobs, der vendte tilbage til Apple i 1996 og brugte fire år på at vende selskabet rundt. Bartz har "kun" været hos Yahoo i 11 måneder.
Yahoos seneste reklamekampagne til 100 millioner dollar i USA har ikke bragt den ønskede succes, indrømmer Bartz, som i stedet vil investere penge i at forbedre oplevelsen for de eksisterende brugere. Til gengæld klarer Yahoo sig bedre udenfor USA, hvor man især står stærkt i Frankrig og Storbritannien.
Men der var også mange ting, som Bartz ikke ville svare på. Hun ville ikke fortælle, om Yahoo også har været ramt af de formodede kinesiske cyberangreb, der i sidste måned fik Google til at true med at trække sig ud af Kina. Bartz giver ikke meget for Googles udmelding - hvis Google virkelig ville trække sig ud af Kina, skulle firmaet bare have gjort det i stedet for bare at true med det, mener hun.
Der er heller ikke meget nyt om Yahoos samarbejde med Microsoft. Fremover skal Yahoo bruge Microsofts søgemaskine Bing på sine egne sider, mens Yahoo får lov til at sælge søgeannoncer på både Bing og sine egne sider.
Microsoft forsøgte tilbage i 2008 at købe den gamle portalgigant Yahoo, som aldrig rigtig klarede skiftet fra det sorterede, katalogiserede internet til den frie søgning, hvor Google er den urokkelige konge. Microsoft har forsøgt at angribe Google med sin Bing søgemaskine, men sidder stadig på en meget lille del af søgemarkedet.
Det planlagte Microsoft-køb af Yahoo blev aldrig til noget, måske fordi kulturen i de to virksomheder er for forskellig. For mange Yahoo-folk er Microsoft stadig den helt store ærkefjende. Men alligevel er det lykkes at komme frem til søgeaftalen, hvor Yahoo og Microsoft sammen kommer op på en markedsandel på omkring 25 pct. Google er stadig kongen af internet-søgninger med en markedsandel på 65 pct.