Google tjener 130 milliarder om året

Dokumenter afslører, at mere end en million virksomheder annoncerer via Google. Det giver over 130 milliarder kroner i indtægt om året.

For seks år siden annoncerede 89.000 virksomheder via Google. Nu er tallet op mod 1,5 million.

Google har hidtil hemmeligholdt antallet af kunder, men i en ansøgning til de amerikanske myndigheder opgiver de tallet til en million i 2007.

Det tal vurderer Ben Schachter fra UBS er vokset til mellem 1,3 til 1,5 millioner kunder siden.

"Det er et tal, som rigtigt mange mennesker har været interesseret i rigtig længe. Flere annoncører betyder større indtægter for hver eneste søgning: Flere søgninger vil matche annoncer og annoncører vil kæmpe om høje placeringer på de mest populære søgninger," siger han til New York Times.

Schachter mener, at tallet afslører, at Google stadig har masser af mulighed for at vokse sig langt større.

Hver annoncør bruger i gennemsnit 16.000 dollars om året. Ganget med 1,5 million kunder giver det en indtægt på mere end 130 milliarder kroner om året.

Antallet af annoncører var 89.000 i 2003, 201.000 i 2004, 360.000 i 2005 og 600.000 i 2006.

I lighed med en langt række andre virksomheder i it-branchen er Google yderst nærige med konkrete tal, og selskabets værdi bygger på skøn og forventninger til fremtiden. Derfor har de nye tal vakt opsigt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere