En række offentlige myndigheder får nu en løftet pegefinger. Det får de for at misinformere besøgende på deres netsteder om, at de ikke kan bruge den digitale signatur til at aflevere dokumenter og blanketter
Henstillingen kommer efter, at en rapport fra Handelshøjskolen i København mandag dumper 75 af 100 offentlige myndighedes hjemmesiders mangel på selvbetjening. Mange steder bliver folk bedt om at at møde personligt frem eller at ringe i kontortiden mellem klokken 9 og 12.
» Vi vil nu gribe fat i de myndigheder, som direkte misinformerer, og fortælle dem, at de med små midler kan få deres side til at fungere med en ditital signatur. Dem sender vi et lille brev,« siger Lars Frelle-Petersen, kontorchef i Finansministeriet og leder af den såkaldte Digitale Taskforce, som skal skabe fremdrift i elektronisk, offentlig sagsbehandling i stat, amter/regioner og kommuner, til Berlingske Business.
Regeringen vedtog i april en strategi, som betyder, at al skriftlig kommunikation mellem virksomheder, borgere og den offentlige sektor skal kunne foregå digitalt senest i 2012, og derfor skal det gerne gå væsentligt hurtigere end nu.